Pappas Båtar
Alla Fartyg som Sven Erik Hult seglade med.
11-12-1994 Från Pappas
sjöfartsböcker
Sjöfart Dokumentation
från min Pappas sjöfartsböcker.
Sven Erik Einar Hult 23
okt 1906
Stora Kils Församling
Värmlands Län
Kyrkobokföringsort;
Grafva Församling Värmlands Län
Längd 170 ljust hår
Blond, Blå ögon
Fick Sjöfartsbok från
sjömanshuset i Lidköping 1/91924
och med 112:kr i månaden
Seglade från Trollhättan
till Otterbäcken i Vänern 30/8
Vidare till Landskrona
15/91924
Till Trångsund i
Finnland ? 25-9-1924
Till Folkestone vid Dover
i England ? 10-10-1924
Till Werkebäck
?? 23-10-1924
Till Fredrikshamn
Danmark 27-10 1924
Till Nantes i
Frankrike 12-11-1924
Sedan fortsatte Pappa
Till
Immingham i England ovanför Grimsby den 19 november 1924, (Ostkusten)
Till
Hasle på Bornholm DK den 25 november 1924
Till
Sundsvall i Sverige den 1 december 1924
Till
Cork i Irland syd den 14 december 1924
Till
Odense i Danmark Fyn den 1 januari 1925
Till
Gefle, Gävle i Sverige den 19 januari 1925
Avmönstrad
i Gävle i Sverige den 9 januari 1925
Påmönstrad
ångfartyget Saga i Göteborg den 12 mars 1925, som
kollämpare
S/S
SAGA.
Byggd
1909 av Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend-on, Tyne,
Storbritannien.
Varvsnummer
812.
Dimensioner.
97,80 x 14,03 x 5,58 m.
Brt
2,943.
Maskineri.
En 3-cyl, ångmaskin.
Effekt.
2,500 hk.
Levererades
i juni 1909 till Ångfartygs Ab Thule, Göteborg.
1909
06. Insatt mellan Göteborg - London.
1916
01. Köps aktiemajoritet i rederiet av Förnyade Ångfartygs Ab
Svenska
Lloyd, Göteborg.
1919
11 26. Överförd till Rederi Ab Svenska Lloyd, Göteborg.
1929
09 04. Såld till Compangnie Générale Transatlantique,
Marseille,
Frankrike. Omdöpt till MAYENNE.
1942.
Övertagen av Italienska staten. Omdöpt till FABRIANO.
1943
05 11. Torpederades på resa mellan Neapel - Tunis och sjönk. |
Seglade till
London samt ca den 23 och till baka till Göteborg den 24 mars 1925
Avmönstrat
Saga den 24 mars 1925
Påmönstrat
s/s Gunnar 889 ton den 27 april 1925, med
115: i mån som kollämpare.
S/S GUNNAR
S/S
SCOTIAN. (Omdöpt till Gunnar)
Byggd
1901 av Mackie & Thomson, Glasgow, Skottland.
Varvsnummer.
264.
Dimensioner.
69,46 x 10,51 x 4,38 m.
Brt/
Nrt/ Dwt. 1258/ 703/ 1730.
Maskineri.
En 3-cyl, trippel ångmaskin.
Effekt.
135 nhk. Knop. ?
Levererades
1901 till G.H. Elder & Co, Liverpool, England. 1902. Såld till
F.J. Coxhead (A.E. Broomhall), London, England. 1905 07 28. Såld
till Trelleborgs Ångfartygs Nya Ab, Trelleborg.
1905
08 02. Omdöpt till GUNNAR.
1924
09 06. Såld till Blekinge Ångbåts Ab (O.Em. Lundström),
Karlshamn.
1944
11 23. Såld till Rederi Ab Nordic (F.H. Andersson), Stockholm.
Omdöpt till OTIC. 1948 10 16. Kolliderade med ett vrak
utanför Swinemünde på resa mellan Stettin - Gävle. Sjönk snabbt,
men besättningen räddades.
S/S GUNNAR
Reg:4472 Byggd:1901 Varv:Mackie&Thomson,
Skotland
DW:1.730 BR:1.258
Mått:69,2 X 10,4x 4,3
Byggd för G.H ELDER& CO, England. S/S
SCOTIAN. Såld 1902 till F.J COXHEAD
(BROOMHALL), England.
Såld 1905 till TRELLEBORGS ÅNGFARTYGS AB, Trelleborg. S/S GUNNAR. Såld 1924 till BLEKINGE ÅNGBÅTS AB (O LUNDSTRÖM), Karlshamn. Såld 1944 till RED AB NORDIC, Stockholm. S/S OTIC. Koliderade 1948 på resa Gefle-Stettin utanför Swinemünde. Lasten av järnmalm fick fartyget att snabbt gå till botten.
Såld 1905 till TRELLEBORGS ÅNGFARTYGS AB, Trelleborg. S/S GUNNAR. Såld 1924 till BLEKINGE ÅNGBÅTS AB (O LUNDSTRÖM), Karlshamn. Såld 1944 till RED AB NORDIC, Stockholm. S/S OTIC. Koliderade 1948 på resa Gefle-Stettin utanför Swinemünde. Lasten av järnmalm fick fartyget att snabbt gå till botten.
Seglade från Göteborg den 27
april 1925
Till
Rouen i Frankrike in i floden Seine den 11 maj 1925
Till
Boston i England den 18 maj 1925
Till
Helsingborg i Sverige den 25 maj 1925
Sänkt
månadshyra från den 1 juni till 94:- kr. Hyra = Lön
Till
Kemi i Finnland den 4 juni 1925
Till
Hull i England den 23 juni 1925
Till
Trångsund (Uuras,
Vysotsk) före detta
Finnland. den 6 juli 1925
Trångsund
(Uuras,
Vysotsk) nära Viborg nu Ryssland. den 11
juli 1925
Prästavgift
den 12 juli 1925
Till
W Hartlepool i England en bit från Middlesbrough den 21 juli 1925
Till
Köpenhamn i Danmark den 1 augusti 1925
Till
Luleå i Sverige den 12 augusti 1925
Avmönstrat
i Luleå den 12 augusti 1925
Inga
pengar över. Lön fr 27 april till 12 augusti 361,11 kostnader
361,11 Pappa
har skrivit i boken; Slitit som ett djur i arbetet.
Påmönstrat
Ångfartyget Hibernia på 1816 ton först som Kollämpare, sedan
Eldare och sist som Smörjare, och först med 103:kr i månaden.
Pappa är inte med på denna bild
En blid till på Hibernia
Seglar från
Göteborg. den 9
november 1925
Kom
till Palma på Mallorca Spanien den 28 november 1925
Till
Barcelona i Spanien den 4 december 1925
Till
Cadiz Spanien för bunkring den 12 december 1925
Till
Gibraltar GB för bunkring den 12 december 1925
Sänt
pengar hem till Far och Mor 40:- den 31 december 1925
Till
Colon i Argentina, långt upp i floden Uruguay den 28 januari 1926
Sänt
Pengar hem till Far och Mor 40:- den 28 januari 1926
Till
Colon som ligger en bit upp vid floden Uruguay den 5 februari 1926
Till
Buenos Aires i Argentina den 10 februari 1926
Till
Bahia i Brasilien kusten (nu salvador) den 23 februari 1926
Sänt
pengar hem till Far och Mor 40:- den 28 februari 1926
Bahia
(nu salvador) i Brasilien den 1 mars 1926
Till
Paranagua syd för Santos i Brasilien den 19 mars 1926
Till
Buenos Aires i Argentina den 27 mars 1926
Sänt
pengar hem till Far och Mor 60:- den 31 mars 1926
Från
den 1 april 1926 nu hyra 149: kr i månaden
Buenos
Aires i Argentina den 1 april 1926
Buenos
Aires den 8 april 1926
Till
Bahia Blanca i Argentina den 17 april 1926
Till
Bahia (nu salvador) i Brasilien den 4 maj 1926
Sänt
pengar hem till Far och Mor 60:- den 30 april 1926
Till
Rio de Janeiro i Brasilien den 22 maj 1926
Rio
de Janeiro i Brasilien den 29 maj 1926
Sänt
pengar hem till Far och Mor 60:- den 31 maj 1926
Till
Bahia Blanca syd för Buenos Aires i Argentina. den 15 juni 1926
Till
Rio de Janeiro Brasilien den 26 juni 1926
Till
Rio de Janeiro den 3 juli 1926
Sänt
telegram hem för 4,75 den 15 juli 1926
Sänt
pengar hem till Far och Mor 60:- den 30 juli 1926
Till
Bahia (salvador) i Brasilien den 1 augusti 1926
Till
Bahia (salvador) i Brasilien den 7 augusti
1926
Till
Buenos Aires Argentina den 3 september 1926
Buenos
Aires den 7 september 1926
Till
Rio de Janeiro Brasilien den 25 september 1926
Till
Bahia (utanför Salvador) Brasilien den 7 oktober 1926
Till
Ilhéus (syd för Bahia (salvador)) i Brasilien. den 11 oktober
1926
Till
Buenos Aires Argentina den 30 oktober 1926
Buenos
Aires den 2 november 1926
Till
Rio de Janeiro i Brasilien den 20 november 1926
Rio den 11
december 1926
Till
en liten by som heter Sau Francisco do Sul. den 24 december 1926
(syd
för Santos i Brasilien)
Jag
kommer ihåg att Pappa talade om den Julaftonen, när det lyste ljus
i bergen. Jag kan inte relatera det helt korrekt som Han sade det.
Till
Buenos Aires Argentina den 31 december 1926
Pappa
tog ut hela 651 kr för att roa sig under nyår. Det var många
pengar på den tiden.
Från
den 1 april 1926 hade Pappa 149:- kr i månaden. Så Pappa festade
upp pengar motsvarande över 4 månadslöner ca på Nyåret till 1927
i Buenos Aires.
Från nyåret 1927 fick Pappa en hyra av 158:kr pr
månad
Buenos
Aires Argentina den 5 januari 1927
Till
Rosario, en stad som ligger en bit upp i floden mot
Santa
Fe, i Rio de la plata från Buenos Aires Argentina den 11 januari
1927
Till
Rio de Janeiro den 26 januari 1927
Till
São Francisco do Sul i Brasilien den 1 februari 1927
Till
Buenos Aires i Argentina den 12 februari 1927
Till
Rosario i Argentina den 23 februari 1927
Rosario
Argentina den 1 mars 1927
Avmönstrat
i Rio de Janeiro i Brasilien den 14 mars 1927
Pappa
längtade hem och ville ta en annan båt hem. Denna båt skulle inte
hem till Sverige. Och från dessa hamnar som denna båt gick på var
det inte så många svenska båtar som gick hemåt.
Pappa mönstrade så
på en båt som gick till den stora hamnstaden Santos, där det var
större möjligheter att få
hyra hem till Sverige.
På mönstrat S/S Mirabella hemmahörande i
Stockholm
som
Eldare och med 149:- kr i månaden den 16 mars 1927
En mycket ful båt Mirabella
En bild till på S/S Mirabella
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar